Doktum | Työnohjaus – opettajan ja koulun oiva tuki
16374
single,single-post,postid-16374,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.5,wpb-js-composer js-comp-ver-4.5.3,vc_responsive
 

Työnohjaus – opettajan ja koulun oiva tuki

06 Elo Työnohjaus – opettajan ja koulun oiva tuki

”Työnohjaus keventää työtaakkaa.”

”Ohjauksesta saa uusia konkreettisia keinoja ja toimintamalleja työhön.”

”Työnohjaus estää loppuunpalamisen.”

”Ohjaus kannattelee jaksamista.”

”Työnohjauksessa tartutaan arjen haasteisiin.”

Teuvan yhtenäiskoulun opettajien kiteytyksiä

 

Opettajien työnohjaus vastaa hyvin opettajan muuttuneeseen työnkuvaan. Enää opetustyössä ei ole olennaista katedereilta tiedon siirtäminen, vaan pikemminkin sopivan oppimisympäristön luominen.

Opettajan työtä ovat merkittävästi muuttaneet myös monet nykylasten ja -nuorten elämään kuuluvat ikävätkin ilmiöt. Myös yhteiskunnan voimakas digitalisoituminen sekä opetussuunnitelmien uudistuminen kuormittavat opettajan työtä.

Opettaja kohtaa päivittäin monenlaista perheiden ja sen myötä oppilaiden pahoinvointia, jota kiireinen nykyelämä tuottaa. Myös vaativat vanhemmat saattavat tulla lankoja tai nettiä pitkin kotiin asti.

– Opettajan roolin muutokseen liittyviä asioita on hyvä käsitellä yhteisissä ohjauksissa: asiat tulevat näkyviksi ja niitä voidaan ratkoa, kertoo opettajia työnohjaava Olavi Toivakka.

Työnohjaus antaa hyvät mahdollisuudet käsitellä opettajuuteen liittyviä moninaisia asioita, joista puhuminen vapauttaa ja auttaa ymmärtämään työn eri puolia. Työnohjauksella on aina myös kehittämiseen tähtäävä tavoite.

– Parasta on, jos työnohjausryhmä on vapaaehtoinen, 3-8 hengen oman työnsä kehittämisestä kiinnostunut ryhmä. Ohjauksessa voi turvallisesti työstää omia tunteitaan, ilojaan ja kipujaan. Siellä myös oppii toisilta ja itsestään. Parhaimmillaan yhteinen ajattelu synnyttää konkreettisia toimenpiteitä koko kouluyhteisön hyväksi, summaa Toivakka.

Erityisesti opettajan työssä joutuu tilanteisiin, jotka eivät menekään niin kuin oli suunnitellut. Kaikista kokemuksista ja tiedosta huolimatta joutuu kohtaamisiin, joissa ei olekaan kovin pätevä tai osaava.

– Juuri opettajalle on erityisen vaikeaa – mutta tärkeää – tarkastella tilanteita, joissa onkin avuton ja osaamaton. Häpeää, syyllisyyttä ja pettymyksiä voi työnohjauksissa tutkia hyväksyvällä ja oppivalla katseella, toteaa Toivakka.

Työnohjauksella on opettajalle iso merkitys. Se on mahdollisuus, joka voi parhaimmillaan johtaa oman opettajuuden syvään oivaltamiseen ja kehittämiseen. Työnohjausryhmässä syntyvä yhdessä oivaltamisen riemu on mahdollista siirtää myös päivittäiseen työhön.