Doktum | Mielenterveystaitoja alakouluun
452
single,single-post,postid-452,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.5,wpb-js-composer js-comp-ver-4.5.3,vc_responsive
 

Mielenterveystaitoja alakouluun

03 Syy Mielenterveystaitoja alakouluun

Doktumin kouluttajat Miina Maasola ja Sari Toivakka vetivät alakoulun opettajille toiminnallisen aamupäivän teemoista itetunto, -tuntemus ja temperamentit. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamalle ja Suomen Mielenterveysseuran järjestämille Mielenterveystaidot alakouluun -hankkeen päiville Tampereen kylpylässä osallistui opettajia ympäri Suomen.

Tavoitteena oli jakaa kokemuksia ja pohtia, miten tukea oppilaiden itsetuntoa ja tietämystä erilaisista temperamenteista. Koulutuksessa mm. tutkittiin omaa persoonallisuutta lempieläimen avulla, mietittiin katseen merkitystä sekä kokeiltiin pikkurillipalautetta. Pohdittiin myös teemaan liittyviä käsitteitä ja jaettiin innostaviksi ja hyviksi koettuja harjoituksia.

– Aamupäivä kävi myös opettajille oman itsetuntemuksen lisäämisestä. Luottamuksellisessa ryhmässä oli kiinnostavaa jakaa ja nähdä draamoina kokemuksia, joissa koulun arjessa erilaiset temperamentit törmäävät, pohtii Sari Toivakka.

– Tuntuu, että tämänkaltaisille taidoille on juuri nyt kysyntää. On tärkeää, että koulussa oppilas saa mahdollisuuksia tutkia itseään eri näkökulmista: kehollisuuttaan, sosiaalisuuttaan, tunteitaan sekä erilaisia  kykyjään. Asioita voi toteuttaa myös mukavin, toiminnallisin keinoin, kiteyttää Miina Maasola.

Maasola ja Toivakka ovat koonneet teokseensa Itsetunto kohdalleen! (PS-kustannus, 2010) runsaasti käytännön materiaalia siitä, miten itsetuntemustaitoja voi kehittää.