Doktum | Taideopettajat oppimisen ja temperamenttien äärellä!
432
single,single-post,postid-432,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.5,wpb-js-composer js-comp-ver-4.5.3,vc_responsive
 

Taideopettajat oppimisen ja temperamenttien äärellä!

18 Hel Taideopettajat oppimisen ja temperamenttien äärellä!

Doktumin valmentajat  Sari Toivakka ja Miina Maasola ohjasivat taidekasvattajia Etelä-Pohjanmaan Liiton järjestämässä koulutuksessa Seinäjoen Rytmikorjaamolla 16.2.

Koulutuksen teemoina olivat oppimiskäsitysten muuttuminen sekä eri temperamenttien ilmeneminen taideopetuksessa. Päivän aikana tutustuttiin kollegoihin, pohdittiin näkökulmia hyvään oppimiseen sekä tutkittiin draaman keinoin taidetemperamentteja.

-Temperamenttihan on ihmisen biologinen, geeneissä periytyvä ominaisuus, joka selittää reagointitapaamme ärsykkeisiin. Se ilmenee meissä monin tavoin, varsinkin vuorovaikutustilanteissa. On kiinnostavaa draaman avulla tutkia, millaisia tilanteita syntyy, kun kaksi erilaisella temperamentilla varustettua kohtaa, vaikkapa oppilas ja opettaja, pohtii draamakouluttaja Miina Maasola.

– On hyvä joskus pysähtyä miettimään, mistä kaikesta hyvä oppiminen syntyy. Taideopettajien mielestä siihen tarvitaan ainakin luottamuksellinen opettaja-oppilas -suhde, myönteinen ilmapiiri, toisen kuuntelemista ja kunnioittamista sekä opettajan kykyä tunnistaa oppijan kokonaisvaltainen tilanne, summaa Sari Toivakka, toinen päivän vetäjistä.

– Tällaisten toiminnallisten ja opettajien omista kokemuksista ammentavien koulutuspäivien merkittävin anti on varmasti se, että tutustuu kollegoihinsa ja saa mahdollisuuden jakaa ajatuksia työstään ohjatusti. Moni taideopettaja on työssään melko yksinäinen eikä foorumeita toisten kohtaamiselle ole riittävästi, miettii päivän organisoija Reija Iso-Mustajärvi E-P:n Liitosta.