Doktum | Sihteerit ja assistentit kieltä huoltamassa
393
single,single-post,postid-393,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.5,wpb-js-composer js-comp-ver-4.5.3,vc_responsive
 

Sihteerit ja assistentit kieltä huoltamassa

26 Maa Sihteerit ja assistentit kieltä huoltamassa

Viestintäkouluttaja Sari Toivakka opasti Etelä-Pohjanmaan Kauppakamarissa 23.3. sihteereitä ja assistentteja.  Aamupäivän teemana oli pohtia työssä kirjoittamista ja kerrata tärkeimpiä kielenhuoltoon liittyviä asioita. Osallistujien etukäteen lähettämiä autenttisia tekstejä tarkasteltiin sekä lukijan että kielen näkökulmasta.

– On tärkeää, että näkee toisia saman alan ammattilaisia, saa vertaistukea ja verkostoituu.  Sihteerit ja assistentit ovat organisaatioiden kultajyviä. Ilman heitä mikään ei toimi! Kenenkään muun poissaolo ei ole niin rampauttavaa kuin heidän, miettii Toivakka.

Sihteerin ammattitaidon ydintä on osata nopeasti tuottaa yhteisön tarvitsemia tekstilajeja eri tarkoituksiin, vaikkapa esitteitä, lehtijuttuja, mainoksia, reklamaatioita, raportteja, muistioita, ohjeita, kutsuja, verkkotekstejä jne.  Paitsi eri tekstilajien tuntemusta, tarvitaan myös ajattelun taitoja, monipuolista lukutaitoa, hyvää kuuntelutaitoa, visuaalista silmää ja erilaisten ohjelmistojen käyttötaitoja. Tottumus tekstien tuottamiseen kasvaa tietysti kokemuksen myötä.

– Kaikilla työssä kirjoitetuilla teksteillä on lukija. Hyvä kirjoittaja muistaa tiukasti pitää hänet mielessään: tekstiä tehdään juuri hänelle. Tekstin asettelu ja oikeakielisyys ovat lukijan palvelemista, kertoo Toivakka.

Aamupäivän aikana pohdittiin myös mm. yhteiskirjoittamista, ratkaisuja kirjoittamisen haasteisiin, kiireessä selviytymistä sekä tyypillisen kirjoitusprosessin vaiheita. – Omasta tekstistään saa ja pitää olla myös ylpeä, kun sen saa valmiiksi. Jos kukaan muu ei kiitä, itseään voi aina hemmotella – ainakin mielessään.

Viimeistelty, selkeä ja ytimekäs teksti antaa myös hyvän kuvan organisaatioista ja tekstin tekijästä. Tekstit vaikuttavat omalta osaltaan myös brändiin. Ei ole ollenkaan sama, millaista viestiä teksteillä sekä organisaation sisällä että sieltä ulos antaa.